Artikel UNT mars 2024

Vobis Livskvalitet är hela Uppsalas hjälpmedelsbutik. Med en personal som vill hitta lösningar och ett utbud som möter även de knepigaste problemen, välkomnar butiken sina kunder med expertis och förståelse. ”Närvaro är det viktigaste – vi vill hitta rätt produkt för varje kund”, säger Sabina Swahn, ägare.

Sedan 2006 är det Sabina Swahn som driver Vobis Livskvalitet. När hon flyttade till Uppsala från Hälsingland startade hon sin karriär som jurist och arbetade länge med mänskliga rättigheter – att nästa steg skulle bli att ta över och driva hjälpmedels- och livskvalitetsbutiken Vobis, var inget hon hade sett komma, men så blev det.

  • Jag fick många förvånade reaktioner, men jag var redo att göra någonting annat. När man tänker på det så handlar det fortfarande om att hitta hjälp för de som behöver det. Skillnaden är att jag i butiken kan erbjuda snabba lösningar och använda min kreativitet för att hjälpa individen, förklarar hon.

Vobis, som betyder För Er på latin, har ett sortiment som sträcker sig från specialmöbler, rullstolar och stödstrumpor till gripverktyg, käppar och allt där emellan – totalt består sortimentet av omkring 2000 artiklar.

Omkring hälften av butikens kunder har värk i händer och leder, och den andra hälften problem med fötter och ben. För de olika kundgrupperna finns diverse hjälpmedel som kan förenkla, underlätta och öka livskvaliteten i vardagen.

  • Exempelvis är vi specialiserade på det som har med kompression att göra. Vi erbjuder 18 olika märken av stödstrumpor, jämfört med apoteken som ofta bara har en variant. Egenskaperna skiljer sig mycket åt och för att de ska ge önskad effekt så är det viktigt att man vet vilka man ska välja.

Sabinas varma energi och personliga sätt skapar en välkomnande känsla i butiken. Medarbetarna är ett tajt team: när det kommer till att hitta rätt hjälpmedel, även kallat friskvårdsartiklar, ordet som Sabina föredrar att använda, drivs de av utmaningen att hitta lösningar som matchar kundens behov och önskemål.

  • Även om vi har ett väldigt brett sortiment så kan artiklarna behöva anpassas ännu mer för att passa helt perfekt. Då händer det att vi syr upp, tar bort eller ändrar om, förklarar Sabina. Hon fortsätter:

  • Vi förändrar och utvecklar också utbudet baserat på vad som efterfrågas. Numera har vi också en del uthyrning av sådant som man bara använder under tidsbegränsade perioder, exempelvis kryckor, och det är något som verkligen har fått uppskattning.

Att utvecklingen går mot att individen ska klara sig själv, och minskande av hjälpmedel som tidigare förskrivits av kommunen, är en övergång som Vobis märker av.

  • Det är mycket man behöver stå för själv idag och jag tycker inte att man ska behöva lägga en förmögenhet på att klara sin vardag. På många sätt är jag långt ifrån den typiska säljaren, jag vill hjälpa kunderna att hitta det som de faktiskt har nytta av, säger Sabina. Hon fortsätter:

  • Sedan lägger vi mycket fokus på att visa hur man ska använda sitt hjälpmedel rätt.

En produkt som blivit populär är strumppådragaren – ett smart sätt att skona tummar och händer hos till exempel vård- och omsorgspersonal som upprepade gånger sätter på och tar av strumpor.

  • Många missar att det finns bra friskvårdsartiklar tillgängliga. En annan produkt som också passar för en viss yrkesgrupp är sittdynor för taxi- och busschaufförer. Med rätt modell så kan man undvika förslitningsskador, minska smärta och värk och till och med förhindra sjukskrivningar. Det är enkelt och kan göra stor skillnad, säger Sabina.

Tre tips från personalen på Vobis:

  1. Tro på att det finns en lösning

  2. Bygg på det friska

  3. Våga prata med oss och ta hjälp

På frågan om vad som är det bästa med att driva butiken svarar hon att det är människorna hon möter.

  • Att få vara den som visar möjligheter, kanske efter att någon fått ett tufft besked, eller för någon som har ont. Jag motiveras av att förmedla ett positivt tankesätt och att kunna bidra med en lösning, säger Sabina.

  • I slutändan handlar det om medmänsklighet och livskvalitet, och jag är väldigt glad att jag får arbeta med det varje dag!

Du hittar butiken på Bäverns gränd 14, i Uppsalas ”hälsokvarter”, på väg mot Akademiska sjukhuset. Vobis är inte en seniorbutik, sortimentet är utformat för att erbjuda lösningar på olika problem, för olika åldrar och yrkesgrupper. Vobis vill hjälpa sina kunder att hitta det som gör skillnad i vardagen med hjälp av både stora och små hjälpmedel.